top of page

Lær for Livet

Styrker læring, livsduelighed og fællesskaber for og med børn og unge i udsatte positioner

Uddannelse åbner døre og fostrer talent

Lær for Livet er et langsigtet læringsprogram, der skal styrke anbragte og udsatte børns læring og livsduelighed. Lær for Livet skal bidrage til, at anbragte og udsatte børn og unge styrker deres faglighed og personlige kompetencer, får øget lyst til læring og opnår bedre trivsel. På lang sigt skal det bidrage til, at børnene får mulighed for at gennemføre en ungdomsuddannelse og skabe et godt liv for sig selv.

Kun 3 ud af de 10 udsatte børn består i dag Folkeskolens Afgangsprøve (FSA) i 9. klasse. Det gælder for 9 ud af 10 af deres ikke-udsatte kammerater. Denne forskel vokser i børnenes videre uddannelsesforløb, hvor det blandt de udsatte elever i 9. og 10. klasse kun er 46 procent, der påbegynder en ungdomsuddannelse i form af en gymnasial- eller erhvervsfaglig uddannelse inden for ni måneder efter, de har forladt grundskolen. 

Projekter og resultater

Hjemmeside billeder-3.png
Kopi af Nye templates _front.jpg

Unikke læringsoplevelser med Real Care

Gensynsglæden var stor i en weekend i november, hvor Lær for Livet unge samledes på eksamens-camp i Esbjerg. At gå til eksamen er nemlig en disciplin, der kræver gode strategier til at bevare roen og overblikket i en uvant situation.

Derfor blev der knoklet med alt fra de svære kommaer til gængse regneregler og strategier for at tackle eksamensnerver. Der blev yderligere øvet både stemmeføring og kropssprog, når man holder oplæg. Vigtigst af alt, var fællesskab, støtten og motivationen i højsædet.

Real Care gør det muligt for Lær for livet at skabe disse unikke læringsoplevelser. Med vores hjælp styrkes de unge både fagligt og personligt, så de er klar til at møde fremtidens

(eksamens-)udfordringer 

logo-2.png

Real Care støtter Lær for Livet i 2024 og 2025

Real Care støtter Lær for Livet i efteråret 2024 og foråret 2025. Støtten muliggør et længerevarende eksamensforberedende forløb med fokus på gennemførelse af afgangseksamen. For elever, der ikke har aflagt alle 9.-klasseprøverne, er omkring 30% stadig ikke indskrevet på en uddannelse 15 måneder efter afsluttet grundskole oplyser Børne- og Undervisningsministeriet. Dette medfører større sandsynlighed for, at de ikke genoptager uddannelse og færre muligheder i fremtiden. Eksamensforløbet sætter især fokus på faglighed i eksamensfagene, samt sociale og personlige kompetencer i eksamenssituationer, og understøtter yderligere de unges tro på egne styrker og muligheder. Tidligere deltagere i Lær for Livets eksamensforløb fremhæver, at forløbet har medført højere eksamenskarakterer, styrket selvtillid og tro på egne evner i forbindelse med både eksaminer og nye udfordringer generelt.

bottom of page